מרפאה וטרינרית

ד"ר טלי שעני

לעבור את הקיץ

לעבור את הקיץ בשלום
הקיץ בא, ריכזנו עבורכם מידע על מצבים מסכני חיים הקורים בקיץ  בתקווה שתדעו איך להימנע מהם ואם חלילה הם קורים מהו הטיפול הראשוני והמיידי המומלץ .

 

מכת חום
כשחם, כשאין רוח וכאשר אחוזי הלחות גבוהים (עומס חום), יכולת הקירור של הכלב נפגעת. כלבים ממשיכים בפעילות עד קצה יכולתם, בעיקר כשמדובר ברצונם לרצות את בעליהם. רוב המקרים של מכות חום מגיעים לווטרינר בשלב שהכלב כבר התמוטט ולכן אחוזי התמותה גבוהים. כדי למנוע זאת אין לצאת עם כלב לפעילות מאומצת או לזמן ארוך בשעות החמות של היום. ואין להשאיר כלב באוטו חונה. חשוב לשים לב לסימני מצוקה ראשונים של הכלב כמו נשימות מהירות, אודם של אפרכסות האוזניים וחולשה. עד לקבלת טיפול ווטרינרי יש לקרר את הכלב באמצעות מגבת ספוגה מים קרים ומזגן/מאוורר המכוון ישירות על הכלב. בסיכון גבוה מצויים בעיקר כלבים פחוסי אף,כלבים שמנים, גורים, כלבים זקנים וכלבים שבריאותם לקויה.

הכשת נחש
הכשת צפע (הנחש הנפוץ בארצנו) עלולה לגרום לפגיעה כלל מערכתית ולמוות. רוב ההכשות מתרחשות בשעות בין הערביים והלילה, זמן פעילותם של הנחשים . האזור המוכש מתנפח במהירות בנפיחות גדולה וכואבת. לרוב הנפיחות מופיעה בפנים, ופחות שכיח ברגליים. חומרת המצב קשורה למיקום ההכשה וכמות הארס שהוחדר. במקרה וכלבכם הוכש יש להגביל את תנועתו ולהרגיעו כדי למנוע התפשטות הארס בדם ולהגיע מיידית לווטרינר.

קרציות
כולם יודעים שקרציות גורמות לאיבוד דם ואי נוחות. פחות ידועה העובדה כי קרצית אחת יכולה לסכן חיים. קדחת הקרציות היא מחלה המועברת מקרציות לכלבים. בשלב הראשון של המחלה הסימנים (חום, חוסר תיאבון)  לא תמיד נראים לעין הבעלים. אם המחלה לא מטופלת בזמן היא עלולה להגיע לשלב הכרוני ההופך את הטיפול לקשה ואף לבלתי אפשרי. לכן טפלו בכלבכם ובסביבתו בטיפול המתאים נגד קרציות, היו ערניים לשינויים קטנים בהתנהגותו ופנו לווטרינר בכל חשד.

מלענים
עונת המלענים (=מעין קוצים יבשים של שיבולת שועל) מתחילה באביב. המלענים נוטים להיתפס על פרוות הכלב ויכולים לחדור לנחירים (סימן לכך התעטשויות בלתי פוסקות עם או בלי דם , גירוד האף),לחדור אוזניים (ניעור אוזניים, חוסר מנוחה), לעיניים או בין האצבעות. כדאי להימנע מלעבור בשדות קוצניים, לסרק את הכלב לאחר הטיול ולפלות מלענים מפרוותו.

בילוי עם הכלב בחוף הים
ודאו שלכלב צל ומים זמינים. כלבים מסופרים יש למרוח בקרם הגנה מיוחד לכלבים. יש למנוע מהכלב לשתות מי ים הגורמים  לשלשולים והקאות, במידה והם נמשכים מעבר לשעות בודדות יש לפנות לווטרינר. במידה והכלב נכנס לים יש לשטוף את המלח מפרוותו. עלולות להווצר דלקות אוזניים עקב חדירת מים לאוזניים לאחר שחיה בים – לשים לב: אם הכלב מתנער באוזניו או אם מתחיל ריח רע והפרשות באוזניים לאחר שהות בים, יש לפנות לוטרינר לבדיקת האוזנים.
נכתב ע''י ד''ר שעני טלי, בעלת מרפאה וטרינרית בכפר האורנים וד''ר חי- מזרחי קרן מחברת וט-מגן

קישורים מומלצים

 מרפאה וטרינרית - ד"ר טלי שעני - טלפון:  050-7430226